Thursday, October 16, 2008

untitled

terkesima dengan pemandangan menakutkan..
dipaparkan sebuah kehidupan yg kolot dan kejam..
dilayangkan segala kerakusan dihati..
mata terbeliak dgn perasaan bercampur baur..

terbayang2 kelibat anak2 kecil berlarian dgn rakan2 sdg bermain..
gelak tawa keriangan,kegembiraan memecah kesunyian..
para2 tua yg hanya duduk2 memerhati keadaan sekeliling..
hanya menghitung hari utk pergi..
dan disini pelbagai ragam manusia dpt dilihat..

dan sekarang.
hanya tinggal kenangan..
hanya tinggal memori silam indah utk diri ini..
yang ada hanya suatu peperangan yg tak sudah..
perkara yg berabad lamanya dipertaruhkan..
perkara yang hanya akan meragut lebih ramai manusia2 tidak berdosa dan tidak tahu apa2..

bergelimpangan sekujur tubuh kaku seorang ibu..
dan disisi terlihat anak kecil meratapi si ibu yg terbujur kaku..
tidak mengerti apa2..
hanya memikirkan kenapa ibunya sejak tadi tidak mahu menyusukannya..
apakah itu cukup utk membuktikan ttg keganasan sesuatu perkara..?

seorang tua yg tubuhnya kurus kering..
kulit melayut lembik..
ditembak tanpa alasan..
dibunuh tanpa belas kasihan..
tidak tahu ttg konflik yg terjadi..
hanya menjadi mangsa keadaan..
apakah itu cukup utk membuatkan manusia2 dibumi ini utk memastikan keadaan bumi aman..?
adakah bumi ini akan aman..?
hanya impian2 kosong dan angan2 sia2..
dan aku masih disini..
mendongak,meratapi kematian sia2 rakyat2 miskin yg malang..
dan mengharapkan lagi ada sekelumit manusia yg inginkan keamanan dunia..

1 comment:

cujern said...

erm...teringat aku zaman aku ngan B aku dulu..cam korag la jugak.. cyg n bee... now bee aku dah jadi babi